Mikä on kestoltaan pisin suomalainen jazz-sävellys? Entä pitkäkestoisin levytetty jazz-kappale? yt. Valtteri

Kysytty

Hei, mikä on kestoltaan pisin suomalainen jazz-sävellys? Entä pitkäkestoisin levytetty jazz-kappale?yt. Valtteri

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen on yllättävän vaikeata vastata, koska "jazz-sävellys" ei ole ihan sama asia kuin sinfonia, jonka senkin kesto riippuu kapellimestarin päättämästä temposta. On usein myös kiistanalaista, onko jokin tietty kokonaisuus itsenäinen ja yhtenäinen sävellys vai enemmänkin peräkkäin soitettavia itsenäisiä osia.

Kävin muistinvaraisesti läpi sellaisia kotimaisia jazz-sävellyksiä, jotka täyttävät kokonaisen albumin ja joiden kohdalla ei pitäisi olla suurempia määrittelyongelmia. Omaan haaviini jääneistä selkeä ykkönen on Heikki Sarmannon New Hope Jazz Mass, jonka levytys vuodelta 1979 on noin 69 minuutin pituinen. Teoksesta on kuitenkin tehty tätäkin pidempiä konserttiäänityksiä, esimerkiksi Musiikkiarkiston kokoelmassa oleva teoksen kantaesitys New Yorkissa on peräti 90 minuutin pituinen. Siinä lienee kuitenkin yhtä ja toista itse sävellykseen kuulumatonta mukana, tuskin itse sävellys on noin pitkä.

Perinteisemmän jazz-ilmaisun puolelta eräs pisimmistä sävelletyistä kokonaisuuksista lienee Pekka Pohjolan big band -teos Yesterday's Games, jonka levytys vuodelta 1986 on noin 36 minuutin pituinen. Molemmat mainitsemani teokset ovat moniosaisia, kuten yleensä kaikenlaisessa musiikissa näissä pitkissä tapauksissa on asian laita.

Kysymys on kiinnostava ja tutkimuksen arvoinen, mutta eksaktin varmuuden saaminen edellyttäisi aika merkittävää virallisten äänitteiden ja mm. Yleisradion kantanauhojen läpikäymistä, johon ei tässä yhteydessä ole mitään mahdollisuutta. Oma musiikkikirjastonhoitajan veikkaukseni kyllä on, että ainakaan läpisävelletyn teoksen näkökulmasta tuota Heikki Sarmannon sävellystä lienee vaikea voittaa. Mikä toisaalta ei tietenkään estä konsertissa esittämästä mistä tahansa normaalipituisesta sävellyksestä vaikka kahden tunnin pituista improvisaatiota. Kuuluisiko sekin kysyjän kysymyksen piiriin, onkin toinen asia.

Teoston teosrekisteristä saattaisi olla mahdollista tehdä hakuja myös keston mukaan, mutta se tietokanta ei ole julkinen, joten se jää ainakin tässä vaiheessa tarkistamatta.

Heikki Poroila