Mikä on keskeinen ero verrattaessa arkistoja muihin muistiorganisaatioihin (kirjastot, museot)?

Kysytty

Mikä on keskeinen ero verrattaessa arkistoja muihin muistiorganisaatioihin (kirjastot, museot)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuten museoissa, myös arkistoissa aineisto on pääosin ainutkertaista eli uniikkia. Museot keskittyvät kuitenkin esineisiin, arkistot erilaisiin dokumentteihin (teksti, ääni, kuva). Tyypillisiä arkistodokumentteja ovat kirjeet ja sävellyskäsikirjoitukset.

Arkistoaineistoa ei yleensä koskaan anneta lainaksi, vaan sitä tutkitaan joko kyseisen arkiston tiloissa tai verkon kautta, kun aineisto on saatavana digitoituna.

Pääosa kirjastoista on julkisia, mutta arkistopuolella on myös yksityisiä laitoksia.

Hyvän yleiskuvan arkistoista saa Wikipedian artikkelista http://fi.wikipedia.org/wiki/Arkistot

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto