Mikä on kaplakka-sanan alkuperä? Uutistoimittajien viimeisin muotisana ilmeisesti. Onko se alkujaan suomalainen vai ulkolainen sana?

Kysytty

Mikä on kaplakka-sanan alkuperä? Uutistoimittajien viimeisin muotisana ilmeisesti. Onko se alkujaan suomalainen vai ulkolainen sana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana kaplakka tunnetaan Suomen murteissa. Pohjois-Suomessa sana merkitsee riitaa, epäsopua ja kiistelyä. Toisaalla se merkitsee reipasta terhakkaa. Joillakin paikkakunnilla sanaa on käytetty puhuttaessa jäisestä ja liukkaasta kelistä.

http://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=kaplakka&sms_id=SMS_429a31924d26d96e0e2762f8a71c0a4d

Sanan alkuperä ei kuitenkaan ilmene sanakirjoista. Lähetin  Kotimaisten kielten keskukseen tiedustelun, tunnetaanko sanan kaplakka alkuperää, mutta sieltäkään sanalle ei löytynyt tarkempaa etymologiaa.

6 ääntä

Kommentit

Uusi tuttavuus minulle,tännehän voisi unohtua seikkailemaan pitemmäksikin aikaa.
Sattumalta löysin tämän sivuston kun muistelin lapsuutta ja sitä kun äiti teki uunipuuroa pilkkumissa joka lauantai. Halusin tietää onko pilkkumi-sana ollut laajemminkin käytössä.
Ja löysin paljon tuttuja sanoja joita ei juurikaan käytetä nykyään, harmi.