Otsikko
Mikä on jännityskirjallisuuden ja rikoskirjallisuuden miljööt?

Kysytty

Mikä on jännityskirjallisuuden ja rikoskirjallisuuden miljööt?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riippuu aivan kirjasta! Miljööhän tarkoittaa tarinan tapahtumaympäristöä: aikaa ja paikkaa, johon kirjan tapahtumat sijoittuvat.

Jännityskirjallisuudessa on useita alalajeja, joista löydät enemmän tietoa vaikkapa  Kirjasammosta tai Anna-Maria Toivosen Kieli- ja kirjallisuus -blogista. Klassisten salapoliisiromaanien (esim. Agatha Christie) tapahtumapaikkana on usein maaseutu tai yläluokkainen kartano, nk. kovaksikeitetyt dekkarit (esim. Raymond Chandler) tapahtuvat yleensä suurkaupungin sykkeessä ja moderni rikoskirjallisuus voi sijoittua melkeinpä mihin tahansa.