Mikä on ihmisen ruoansulatuksen tehokkuus? Eli jos ihminen syö ravintoa, joka sisältää 1000 kcal energiaa, mikä osa tästä päätyy lihasten ja muiden elinten…

Kysytty

Mikä on ihmisen ruoansulatuksen tehokkuus? Eli jos ihminen syö ravintoa, joka sisältää 1000 kcal energiaa, mikä osa tästä päätyy lihasten ja muiden elinten hyödynnettäväksi, ja mikä hukkaantuu (mm. ulosteen mukana)? Ilmeisesti lihasten tehokkuus on 20-25% - eli sen verran syntyy liike-energiaa, ja loppu hukkaantuu lämmöksi, mutta varmaankin jo ruoansulatuksessa syntyy hävikkiä. Hävikki vaihdellee ihmisestä ja ruoasta toiseen, mutta en ole löytänyt mitään arviota tälle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Joitain vastauksia kysymykseesi löytyy teoksesta Ihmisen ravitsemus, jonka saatavuustiedot löydät pääkaupunkiseudun kirjastojen aineistorekisteristä http://www.helmet.fi

"Energiaa tarvitaan pääasiassa perusaineenvaihdunnnan ylläpitoon ja fyysisen työn suorittamiseen. Perusaineenvaihdolla (PAV) tarkoitetaan esimerkiksi sisäelinten toimintaa, ruumiinlämmön ylläpitoa ja kudosten rakentamista eli niitä levonaikaisia toimintoja, joita tapahtuu tahdosta riippumatta jatkuvasti elimistössä." s.18

"Keskimääräisenä energiankulutusarvona voidaan käyttää lukua 125 kj (30 kcal)/(ihanne)paino kg/vrk." s.19

Proteiinien sulavuus ilmaistaan biologisella arvolla. Kasvisperäisten proteiinien sulavuus on alhaisempi kuin eläinkunnan tuotteiden.

Kuopion yliopiston liikuntalääketieteen sivut
http://ffp.uku.fi/intro/energia.htm

Terveystietoa ravinnosta:
http://www.yths.fi/suomi/terveystietoa/ravinnosta.htm