Mikä on helsingin suurin sisäpiha?

Kysytty

Mikä on helsingin suurin sisäpiha?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa tietoa asiasta ei löytynyt, mutta vahva ehdokas Helsingin kantakaupungin suurimmaksi sisäpihaksi on Vallilassa Somerontie 14:ssa sijaitseva korttelipiha. Kortteli nro 555 rajoittuu Somerontiehen, Sammatintiehen, Anjalantiehen ja Kangasalantiehen. Kollegan kanssa muistelemme, että tämä piha olisi mainittu Helsingin suurimmaksi joissakin yhteyksissä. Lisäksi korttelissa toimivan firman nettisivuilla kutsutaan pihaa jopa Pohjois-Euroopan suurimmaksi http://www.astrobar.fi/info.html .

Lisätietoja tästä korttelista löytyy kirjoista "Umpikortteli kaupunkiasumisen ihanteena, Asunto-osakeyhtiö Sammatti 1927-1987, 60-vuotisjuhlakirja" (toim. Salli Hakala, 1988) ja "Oihonnankadulta Kumpulantielle, Helsingin vanhoja kortteleita 4" (Kaija Hackzell ja Kirsti Toppari, 1991). Kirjojen saatavuustiedot voi tarkistaa HelMet-tietokannasta http://www.helmet.fi/screens/mainmenu.html .

7 ääntä

Kommentit

Saattaa olla isoin yhtenäinen (ei aidoin jaettu) umpikorttelin sisäpiha, mutta ei kaikkein suurin kuitenkaan. Se on kooltaan noin 6800 m2, kun taas Taka-Töölössä Mannerheimintien, Päivärinnankadun, Messeniuksenkadun ja Stenbäckinkadun rajaaman korttelin pihan koko on noin 9600 m2. Luulen, että se on suurin...

lol