Mikä on halsti? (Minulle se on viilto tai haava.)

Kysytty

Mikä on halsti? (Minulle se on viilto tai haava.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirja ja Nykysuomen sanakirja eivät tunne sanaa halsti

Suomen murteissa halsti-sanalla on useampikin merkitys. Joillakin alueilla halsti eli falski voi tarkoittaa hiipuneiden hiilien päälle muodostunutta valkeaa höytyä. Toisaalla taas halsti eli halssi merkitsee (ulko)rakennuksiin, rakennelmiin ja esineisiin liittyviä onkalomaisia, loukkomaisia, kuurnamaisia tai putkimaisia tiloja, rakennelmia tai onkalomaisia, kuoppamaisia luonnonmuodostumia ja maastonkohtia. Joillakin paikkakunnilla (esim. Metsäpirtti, Rautu) sanaa halssi on käytetty tuntemassasi merkityksessä repeämä, halkeama, halkio, haava. Sitä on joillakin alueilla käytetty myös puhuttaessa jostakin huonolaatuisesta, hajoavasta, piloille menneestä tai hatarasta.

Voit tarkastella sanan eri merkityksiä esimerkkeineen ja esiintyvyyttä (linkeistä aukevista kartoista) Suomen murteiden sanankirjan verkkoversiosta.

http://kaino.kotus.fi/sms/?p=main

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/

Nykysuomen sanakirja A - K (WSOY, 1980)