Mikä on Elias Lönnrotin tyylisuunta ja mitä koko sanalla tarkoitetaan?

Kysytty

Mikä on Elias Lönnrotin tyylisuunta ja mitä koko sanalla tarkoitetaan. Voisiko Lönnrootin tapauksessa tyylisuunnaksi sanoa runous? Ajattelin vain onko hänellä siis yksi vai useampi tyylisuunta, kun kumminkin kirjoitti myös esimerkiksi lehteä.

Vastaus

Vastattu

Lönnrot on aika vaikeasti määriteltävä. Kansallisbibliografia ketoo hänestä mm. näin:"Elias Lönnrot oli suomen kirjakielen toinen isä Mikael Agricolan jälkeen, kansalliseepoksen, Kalevalan, ja sen sisarteoksen Kantelettaren luoja, kielen uudistaja ja sanakirjojen toimittaja sekä ensimmäisen suomenkielisen aikakauslehden kustantaja ja toimittaja. Lönnrot oli myös lääkäri ja laati lukuisia kansaa valistavia terveydellisiä ja tieteellisiä julkaisuja." https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/2836

Lönnrot eli kuitenkin 1800-luvulla aikana, joka luetaan kirjallisuuden kautena romantiikkaan. Turun yliopisto kirjallisuudentutkimus

Kalevalaa ja Kanteletarta kuitenkin hyödynnettiin etenkin 1900-luvun alussa kansallisen uusromantiikan kautena.