Mikä on Edgar Allan Poen teoksen 'The conchologist's first book' suomenkielinen nimi?

Kysytty

Mikä on Edgar Allan Poen teoksen 'The conchologist's first book' suomenkielinen nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä Edgar Allan Poen teosta The conchologist's first book ei ole - Suomen kansallisbiografian mukaan - käännetty suomeksi. Teos ilmestyi vuonna 1839, ja oli varustettu pitkähköllä alaotsikolla: A system of testaceous malacology, arranged expressly for the use of schools. Eli, teos on itse asiassa tieteellinen työ. Ja tutkimuksen kohde on nilviäiskotilot tai -kuoret (mollusk shells). Poe on kyllä kirjoittanut eläimistä (korpeista ja kultakuoriaisista), mutta että tieteellinen teos! Selitys on sinänsä hyvin yksinkertainen: Poen ystävä Thomas Wyatt oli kirjoittanut kirjan aiheesta 1838, joka ei mennyt kaupaksi.
Wyatt pyysi palvelusta, ja Poe ei kieltäytynyt lisäansioista. Kirja julkaistiin siis, nimellä The conchologist's first book, ja Edgar Allan Poen nimi komeili yksin nimiösivulla. Koska totuus on välillä tarinaa ihmeellisempi, kannattaa lukea lisää, esim. tästä http://www.uh.edu/engines/epi1090.htm
Siinä Dr John Lienhard kertoo hieman enemmän luonnontieteilijästä nimeltään Edgar Allan Poe. Se ei
ole mikään kauhutarina...