Mikä on Aswang? Suomen kielellä ei löydy kuin vähän tietoa.

Kysytty

Mikä on Aswang? Suomen kielellä ei löydy kuin vähän tietoa.

Vastaus

Vastattu

Aswangista ei kukaan ole vielä ehtynyt tehdä tyhjentävää selitystä wikipediaan.

Englantilaisen wikin mukaan Aswang on kattotermi erilaislle muodonmuuttajille Filippiiniläisessä kansanperinteessä.

Esim. erilaisia vamppyyreitä, demooneja, noitia, sisälmysten syöjiä ja ihmissusia saatetaan kutsua aswangeiksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aswang

Vapaasti suomennettuna:

Käyttäytyminen

Aswangin voi tavata yöllä  hautausmailla tai metsissä. Yö on niiden aktiivista aikaa, koska päivänvalolla niiden voimat vähenevät merkittävästi tai loppuvat kokonaan. Huolimatta siitä, että aswangit on kuvattu luonnonvaraisina hirviöinä, jotka usein elävät yhteiskunnan laitamilla tai erämaissa, on niissä olentoja jotka kykenevät elämään, niissä kuvataan myös olentoja, jotka kykenevät elämään kylän läheisyydessä tai kylässä. Monesti niitä on nähty myös suurkaupungeissa. Aswangin kykyä sopeutua ja elää kaupungeissa ja maaseudulla ja silti säilyttää hirviöluonteensa mainitaan ominaisuutena, joka erottaa ne useimmista muista hirviöistä. Aswangit pelkäävät yleensä valoa. Filippiiniläiset valvojaiset olivatkin yleensä kirkkaasti valaistu tilaisuus, jotta aswangit eivät tulisi hautajaisiin syömään tai varastamaan ruumista. Herät olivat usein kirkkaasti valaistu, jotta varmistettaisiin, että aswang ei tule hautajaisiin varastamaan ja syömään ruumista. Aswangit välttelevät myös melua, mutta joskus ne voivat olla melun aiheuttajia.

Aswangit kuvataan perinteisesti pelkästään hirviömäisinä ja luonnostaan pahoina olentoina. Ne eivät tarvitse motiivia vahingoittaakseen ja syödäkseen muita olioita. Niiden avoimesti paha käyttäytyminen voidaan kuvata perinteisten filippiiniläisten arvojen kääntöpuoleksi. Aswangit eivät perinteisesti valikoi saaliitaan ja voivat käydä myös oman heimonsa kimppuun. Perinteiset filippiiniläiset arvot taas korostavat kiltteyttä, lempeyttä ja suvun ja perheen läheisyyttä.  Aswangit on kuvattu epäpuhtaiksi olioiksi, jotka suosivat raakaa ihmisen lihaa. Filippiiniläiset taas arvostavat puhtautta, keitettyä ja maukasta mausteista ruokaa. Aswangeja kuvaillaan usein myös harhaisesti käyttäytyvinä ja jopa rivoina.

Aswangeista löytyy runsaasti englanninkielistä tietoa esim. https://thoughtcatalog.com/january-nelson/2018/08/aswang/

Niistä on tehty jopa tieteellistä tutkimusta. https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0%2C5&q=aswang+concept&oq=aswang+

Aswangeihin voi tutustua myös esilaisilla videoilla. https://www.google.com/search?q=aswang&rlz=1C1GCEB_en&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=0ahUKEwiT_OjpnpTjAhUk-yoKHVOUA1U4ChD8BQgRKAI&cshid=1562002011376236&biw=1920&bih=969