Mikä on aktiivisuusrannekkeen toimintaperiaate ja suurin sallittu etäisyys ranteesta/ihosta? Toimiiko yhtä hyvin ranteen ulko- tai sisäpuolella?

Kysytty

Mikä on aktiivisuusrannekkeen toimintaperiaate ja suurin sallittu etäisyys ranteesta/ihosta? Toimiiko yhtä hyvin ranteen ulko- tai sisäpuolella?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aktiivisuusrannekkeet käyttävät erilaisia sensoreita käyttäjän toimien seuraamiseen. Yleisin ja perustavanlaatuisin niistä on kiihtyvyysmittari, jota käytetään liikkeen havaitsemiseen ja sen myötä muun muassa askelten laskemiseen. Liikkeen havainnoinnissa voidaan käyttää lisäksi korkeusmittarin, gyroskoopin ja joskus myös satelliittipaikannusjärjestelmän (GPS) apua.

Sykettä useimmat rannekkeet mittaavat optisen sensorin avulla. Ranneke suuntaa ihoon LED-valon ja mittaa takaisin heijastuvan valon määrää. Koska veri heijastaa vähemmän valoa, vaihtelut valon määrässä voidaan kääntää sydämen sykkeeksi. Tulos ei kuitenkaan välttämättä ole yhtä tarkka kuin käytettäessä rinnan ympäri kiinnitettävää sykemittaria. Toinen tapa mitata sykettä ja myös muita elintoimintoja on bioimpedanssi, jossa ihon sähkönjohtavuutta mitataan heikon sähkövirran avulla. Samaa tekniikkaa käytetään kehonkoostumusmittauksissa. Aktiivisuusrannekkeessa siihen voi yhdistyä vielä ihon lämpötilan mittaus.

Yhdistelemällä eri tietoja ja vertailemalla niitä rannekkeeseen ohjelmoituihin tietoihin ja mallinnuksiin voidaan päätellä monia asioita käyttäjän voinnista ja esim. unen laadusta. Eri valmistajien rannekkeet käyttävät erilaisia algoritmejä ja yltävät eriasteisiin tarkkuuksiin.

Sensoreiden toiminta edellyttää, että laite on kiinnitettynä ranteeseen, muu mukana kuljettaminen ei siis riitä. Esim. liikkeen mallinnuksessa laite olettaa, että mittaustulokset on saatu käden liikkeistä, ja antaa tuloksen sen mukaan. Joissakin rannekkeissa on tarjolla eri kokoja, toisissa hihnan pituus säädetään itse. Siitä, miten päin rannekkeen ranteessa kuuluisi olla, en löytänyt mainintoja, mutta jotkut laitteet pyytävät alkuasetuksia määriteltäessä tiedon siitä, kummassako kädessä ranneketta käytetään.

Lähteet:
Digital Trends -sivusto: http://www.digitaltrends.com/wearables/whats-inside-fitness-tracker-any…
Wareable-sivusto: http://www.wareable.com/fitness-trackers/how-your-fitness-tracker-works…