Otsikko
Mikä olisi paras tapa saada uutuuskirjan tiedot välitettyä kirjastoille mahdollista hankintaa varten. Tosi mielenkiintoinen uutuuselämänkerta ilmestynyt.

Kysytty

Mikä olisi paras tapa saada uutuuskirjan tiedot välitettyä kirjastoille mahdollista hankintaa varten. Tosi mielenkiintoinen uutuuselämänkerta ilmestynyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleiset kirjastot hankkivat pääosan kirjoistaan ns. sopimustoimittajan kautta. Näitä ovat esimerkiksi Kirjavälitys Oy ja BTJ Finland Oy, mutta pienemmillä paikkakunnilla usein myös paikallinen kirjakauppa. Jos oma kirja ei ole näitten isojen välittäjien listoilla, konstit ovat aika vähissä.

Kaikkia kirjastoja ja kansalaisia palvelevalla sivustolla www.kirjastot.fi on myös keskustelufoorumi "Pienkustantajien uutuuksia" (http://www.kirjastot.fi/fi/forum/404#.VXG_OEYjmfU), jonne voi kirjoittajaksi rekisteröitymisen jälkeen jättää uutuuskirjaesittelyjä teoksista, joiden kustantaja ei kuulu isojen joukkoon. Tätä palstaa luetaan juuri siinä mielessä, että sieltä voi löytää muuten hankalasti löytyvien julkaisujen tietoja.

Heikki Poroila