Mikä olisi paras/kattavin kirja jossa kerrotaan 90-luvun lamasta suomessa ja suurtyöttömyydestä silloin ja mistä se kaikki alkoi?

Kysytty

Mikä olisi paras/kattavin kirja jossa kerrotaan 90-luvun lamasta suomessa ja suurtyöttömyydestä silloin ja mistä se kaikki alkoi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikea vastata mikä olisi paras kirja, mutta muutamia melko perusteellisia selvityksiä löysin sekä kauno- että tietokirjallisuudesta.

Laman aikana tai pian sen jälkeen on julkaistu melko kattavia selvityksiä siitä, miten lamaan päädyttiin ja mitä se aiheutti Suomen taloudessa. Ylen sivusto Kirjojen suomi, listaa muutamia kaunokirjallisia teoksia mm. Erno Paasilinna: Kauppamiehet isänmaan sekä Hannu Raittila: ei minulta mitään puutu https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/12/08/kriisien-uppoamisten-surujen-ja-ilojen-1990-luku

Helmet-haku löytää myös tietokirjallisuutta esim. Markku Hyypiä: Laman ennustaminen ja ensivaikutuksia 1993, Sakari Hänninen: Kirjeitä nälästä, 1994 ja Mikko Martikainen: Työpaikat menivät, 1999 Helmet-hakutulos

Uudempia muistelmia aiheesta ovat kirjoittaneet mm. Esko Aho: 1991 mustien joutsenten vuosi, 2020 ja Iiro Viinanen: Vaaran vuodet 1991-1995, 2014 Helmet-hakutulos

Tuorein Teos on J.K. Tamminen: perintämies ei soita kahdesti, 2021 Minerva kustannus

Toki aiheesta on tehty myös tutkimuksia. Esim. Jaakko Kiander: Laman opetukset, 2001 https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/148629/j27-5.pdf?sequence=1