Mikä olisi nopea tapa löytää suora lainaus romaanista (sivunumero)? Kyseessä on Dostojevskin Rikos ja rangaistus (ruotsinnos) ja lainaus kuuluu seuraavasti: …

Kysytty

Mikä olisi nopea tapa löytää suora lainaus romaanista (sivunumero)? Kyseessä on Dostojevskin Rikos ja rangaistus (ruotsinnos) ja lainaus kuuluu seuraavasti: "Tror ni att jag är arg på dem för att de pratar strunt? Äsch! Jag tycker om att folk pratar! Pratandet är människans enda privilegium om man jämför med andra organismer."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nopeata tapaa ei taida ollakaan, sillä kirjojen eri painoksissa ja erikielisissä versioissa em. teksti saattaa olla erinumeroisilla sivuilla. Pläräämistä siis riittää. Auttaisiko etsimistä, että lause liitetään päähenkilön opiskelijatoveriin Razumihiniin ja että englanninkielisessä Wikipediassa [http://en.wikiquote.org/wiki/Crime_and_Punishment] viitataan englanninkielisen version sivulle:" Talking nonsense is the sole privilege mankind possesses over the other organisms. It's by talking nonsense that one gets to the truth! I talk nonsense, therefore I'm human. (p.242)"
Dostojevskin Rikos ja rangaistus löytyy kokonaan englanninkielisenä verkosta osoitteesta http://www.bartleby.com/318/.
Jospa etsimällä tuosta palvelusta yllämainitulla englanninkielisellä lauseella löytyy oikea kappale, niin silloin on helpompi etsiä vastaava kappale ruotsinkielisestäkin versiosta!
Ruotsinkielisen kuten suomenkielisten versioiden saatavuudet löytyvät PIKI-verkkokirjastostamme http://kirjasto.tampere.fi/Piki?