Mikä oli se luullakseni useiden kirjastojen lastenosastoissa ollut kirjasarja joka käsitti eri valtioita? Kirjat olivat melko ohuita, mutta sarjassa oli…

Kysytty

Mikä oli se luullakseni useiden kirjastojen lastenosastoissa ollut kirjasarja joka käsitti eri valtioita? Kirjat olivat melko ohuita, mutta sarjassa oli kirjoja useammista valtioista. Saksa-kirja sisälsi molemmat Saksat (Itä ja länsi) ja muistaakseni kirjan kannessa oli Saksan lipun värinen reunus. Neuvostoliitosta oli punainen kirja. USA:sta sininen, Ranskasta jokin samantyyppinen. Espanja, Japani, Iso-Britannia jne, jokin Afrikan valtiokin taisi olla mukana. Vielä 90-luvulla näitä kirjasarjoja oli lastenosastoissa. 2000-luvulla en ole niitä enään nähnyt missään. Kirjojen kuvistus oli melko taidokkaita piirroksia. Muistaakseni sarja ei ollut Suomessa alun perin tehty, vaan oli jonkinlainen käännös. Kirjat itsessään olivat tietysti suomeksi. Muistaakseni kaikki kirjasarjan kuvitus koostui piirretyistä kuvista, ja jokainen kirjoista käsitteli kyseisen maan kulttuuria ja tapoja, jne. Kirjan koko oli A4 tai ehkä hieman isompi. Korkeintaan 1cm paksuinen jos sitäkään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Unipress-kustantamon Lastenkirja-sarja, jossa esitellään eri maiden maantiedettä, historiaa ja kulttuuria. Sarjassa on ilmestynyt 29 kirjaa. Sarjasta on otettu uusintapainoksia 2000-luvulla.

Sarjan kirjat löydät Helmet-haulla sanoilla "unipress lastenkirjallisuus".

Helmet.fi

https://finna.fi/