Mikä oli se Aurajoen rannassa oleva veistos, joka tahallisesti vieritettiin Aurajokeen?

Kysytty

Mikä oli se Aurajoen rannassa oleva veistos, joka tahallisesti vieritettiin Aurajokeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä lienee italialaissyntyisen Mariella Bettineschin veistos "Carro Celeste". Se on koboltinsininen pyörillä oleva vaunu, joka pystytettiin 1994.
Teos on jakanut turkulaisten mielipiteitä ja siihen ilmestyi aikoinaan veistoksellinen kirves, joka myöhemmin poistettiin. Sen vierittämisestä Aurajokeen ei ole tietoa. Veistos sijaitsee Turun kaupunginteatterin vieressä, Lääninhallituksen edessä. Sen voi nähdä osoitteessa www.wam.fi - Turun kaupungin taidekokoelmat - ulkoveistokset.