Mikä oli ensimmäinen suomalainen pop-albumi?

Kysytty

Mikä oli ensimmäinen suomalainen pop-albumi?

Vastaus

Vastattu

Albumilla tarkoittanet LP-levyä eli halkaisijaltaan 30 cm:n pitkäsoittolevyä, jonka kierrosnopeus on 33 ja jonka yhdelle puolelle mahtuu 6-8 kappaletta. Ensimmäiset tällaiset populaarimusiikin LP-levyt julkaistiin Suomessa vuonna 1962. LP-levystä tuli valtaformaatti 1960-luvun puolivälin jälkeen. Sitä ennen populaarimusiikkia oli julkaistu 78 kierroksen levyillä ja single- ja EP-levyillä. Mainittakoon, että Suomessa LP-levyn standardina oli ollut aiemmin 25 cm:n levy, johon mahtui neljä kappaletta yhdelle puolelle. Näitä levyjä oli julkaistu jo vuodesta 1957 alkaen.

Siitä, mitä musiikkia pidetään popmusiikkina ja mitä suomalaisena, voidaan olla eri mieltä. Vesa Kurkela nimeää artikkelissaan Suomen ensimmäiseksi popalbumiksi Scandia-levy-yhtiön vuonna 1963 julkaiseman Jan Rohden ja The Adventurers -yhtyeen LP-levyn ”Jan Rohde & The Adventurers” (Sonet SLP 1000). Tosin esim. Viola-tietokannassa sen julkaisuvuodeksi on merkitty vuosi 1965. Yhtye oli ruotsalainen ja sen laulusolisti Jan Rohde Yhdysvalloissa syntynyt norjalainen. Yhtye oli suosittu Suomessa ja kävi kiertueella täällä keväällä ja kesällä 1963, jolloin Erik Lindström kiinnitti sen Safir-levymerkilleen. Levy sisältää pääasiassa 1950-luvun rock and roll -hittejä, mutta mukana on myös esimerkiksi kansanlaulu ”Matalan torpan balladi” englanniksi laulettuna nimellä ”Doin’ the jenka” ja Georg Malmsténin säveltämä ”Heilini sinisistä silmistä” nimellä ”At the jenka show”.

Lähteet:

Kurkela, Vesa: Single vai albumi? kirjassa Suomen musiikin historia. Populaarimusiikki / Pekka Jalkanen, Vesa Kurkela (WSOY, 2003, s. 483-484)

Nyman, Jake: Onnenpäivät : Suomen, Englannin ja USA:n suosituimmat levyt vuosina 1955-65 (Fanzine, 1989, s. 234-235)

Viola : Suomen kansallisdiskografia: https://viola.linneanet.fi