Mikä nuorten kirja kyseessä? Tapahtumapaikka Lapissa. Päähenkilö on nuori kundi, joka on osallinen kirjan "pääpahiksen" löytämiseen. Tämä ihmisen kaltainen…

Kysytty

Mikä nuorten kirja kyseessä?
Tapahtumapaikka Lapissa.
Päähenkilö on nuori kundi, joka on osallinen kirjan "pääpahiksen" löytämiseen. Tämä ihmisen kaltainen pahis löytyy maastosta osittain jään sisältä ja kesän sulattaessa sitä päähenkilö havahtuu hyttysen imevän verta sen sormen päästä, eli pahis onkin elossa.

Kirjassa on vahvoja saamelaisviitteitä ja kirjan loppupuolella seikkaillaan tuonelan kaltaisessa paikassa, jonne kulku tapahtuu antagonistin vuosikymmeniä hylättynä olleen mökin kautta.
Yksi todella mysteerinen tapahtuma kirjassa on se, että päähenkilö vessassa istuessaan kakkii ulos karhunpennun, joka olikin koiranpentu tai toisinpäin.

Olisi hienoa, jos joku keksisi, mikä kirja kyseessä. Oma pää lyö tyhjää todella pahasti ja vaikka kuinka koittaa muistella, niin ei vain nyt tule mieleen tai googlehaulla vastaan.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä voisivat olla Mikael Niemen teokset Kirkon piru (Alfabeta, 2002) ja Verenimijät (Alfabeta, 2003).

Lisätietoa esim. Kirjasammossa: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Auc017f826-6386-4dd1-a6da-8…, https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_12352.