Mikä norjan (bokmålin) sanakirja olisi paras apu, kun tavoitteena on lukea 40-luvulla kirjoitettua filosofista tekstiä? Pystyn lukemaan englantia hyvin,…

Kysytty

Mikä norjan (bokmålin) sanakirja olisi paras apu, kun tavoitteena on lukea 40-luvulla kirjoitettua filosofista tekstiä? Pystyn lukemaan englantia hyvin, ruotsia kohtalaisesti, joten esim. norja-englanti sanakirjatkin tulevat kysymykseen. Ruotsin pohjalta ymmärtäminen jää vajaaksi vaikka arvaustaito onkin jo kehittynyt, joten sanakirja olisi tarpeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käytännössä mikä tahansa norja-suomi-sanakirja sisältää hakusanoja ensisijaisesti bokmåliksi (kirjanorja) ja jonkin verran myös nynorskiksi (uusnorja), joten sellaisella pääsee alkuun. Sama koskee norja-englanti-sanakirjoja, koska kirjanorja on Norjassa käytetyistä kirjakielistä yleisempi (n. 90% norjalaisista käyttää sitä kirjoittaessaan) ja kansainvälisesti myös se kieli, jota ulkomaalaisille opetetaan norjan kielen kursseilla.

Myös tanskan sanakirjasta saattaisi olla jossain määrin apua, sillä kirjanorja on kehitetty aikoinaan yhteisen tanskalais-norjalaisen kirjakielen pohjalta. 1940-luvulla kirjoitetun norjan kirjoitusasu voi jopa tuntua "tanskalaisemmalta" kuin nykypäivänä, eivätkä sanat välttämättä löydy enää täsmälleen samalla tavalla kirjoitettuna norjan sanakirjasta. Tanskan sanakirjaa käyttäessä on kuitenkin hyvä muistaa, että aivan kaikki sanat eivät tarkoita samaa norjaksi ja tanskaksi (eivätkä ruotsiksikaan, eli siinä mielessä ruotsin pohjalta arvailuunkaan ei voi luottaa sataprosenttisesti, vaikka siitä onkin paljon apua).

Koska kyseessä on filosofinen teksti, kaikkia siinä käytettyjä sanoja ei välttämättä ole tavanomaisimmissa sanakirjoissa. Verkkolähteistä suosittelen Bokmålsordboka | Nynorskordboka (uib.no) -sivustoa, jossa sanoille annetaan yleistajuinen selitys norjaksi. Myös Oslon yliopiston Akademisk Ordlista www.tekstlab.uio.no/aka_ord eli akateeminen sanasto bokmåliksi saattaisi olla hyödyllinen.

Lähteet kirjanorjan yleisyyteen ja historiaan:

https://no.wikipedia.org/wiki/Bokm%C3%A5l

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjanorja

Ellingsen, Elisabeth, ja Kirsti Mac Donald. Norsk På 1-2-3. [Oslo]: Cappelen, 2015.