Mikä, mitkä ovat saamelaisissa nimipäivissä niitä nimiä, joissa on kirjaimia, joita ei ole suomen kieliopissa, kuten esim on laita 22. tammikuun päivän…

Kysytty

Mikä, mitkä ovat saamelaisissa nimipäivissä niitä nimiä, joissa on kirjaimia, joita ei ole suomen kieliopissa, kuten esim on laita 22. tammikuun päivän kohdalla. Se muistuttaa lähinnä Junkil-sanaa, mutta n-kirjain on jotain muuta kuin normaali n-kirjain. Siinä on jokin nimi, jossa on minulle tuntematon kirjain. Mistä löytyy ne kirjaimet ja suomenkielisistä poikkavat nimet saada selville ja tai kopioida.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamelaiset nimet löytyvät Yliopiston nimipäiväalmanakasta ainakin vuosilta 2003 ja 2006.

Juŋkil -sanan n-kirjaimelta näyttävä kirjain on äng-äänne.

Saamenkielten aakkoset löydät kielen oppikirjoista mutta myös verkosta esim. Wikipediasta (saamelaiskielet). Myös Kotimaisten kielten tutkimuslaitos (Kotus, www.kotus.fi) vastaa saamenkielen kysymyksiin.

Pohjoissaamen erikoisfontit (latianlaisten aakkosten lisäksi: Áá (pitkä a, ns. heleän a:n merkki on tavallinen saamenkielissä) Čč, Đđ (liudentunut d, vrt. englanninkielen th) Ŋŋ, Šš, Ŧŧ, Žž