Mikä matkustaja alus liikennoi -70 luvun alussa Helsinki Olympialaituri .- Tukholma. Tukholman laiturin nimeä en muista, mutta melko keskustassa se oli…

Kysytty

Mikä matkustaja alus liikennoi -70 luvun alussa Helsinki Olympialaituri .- Tukholma. Tukholman laiturin nimeä en muista, mutta melko keskustassa se oli. Muistan, että erikoista oli muistini mukaan, että 1. luokan matkustajille oli erillinen baari. Laiva oli jo silloin melkoisen vanhan oloinen.

Vastaus

Vastattu

1970-luvun alussa Olympialaiturista Tukholman Skeppsbroniin liikennöi useita aluksia. Loistokkain niistä lienee ollut vuoden 1971 loppuun saakka Tukholman-reitillä palvellut Ilmatar (reitillä viimeisen kerran 3.12.1971). Vuonna 1964 rakennettu alus oli vanhaan tapaan jaettu ensimmäiseen ja turistiluokkaan. Ilmatarta iäkkäämpiä reitillä vielä 70-luvun alussa käytössä olleita aluksia olivat Birger Jarl (rakennettu 1953, reitillä viimeisen kerran 16.9.1971) ja Svea Jarl (rakennettu 1961, reitillä viimeisen kerran 25.2.1972). Olisikohan kysymyksessä muisteltu laiva jompikumpi näistä kahdesta jälkimmäisestä?

Kun ympärivuotinen liikenne Tukholmaan aloitettiin vuonna 1972, uudistui myös laivakalusto. Reitillä aloittivat upouudet ranskalaisvalmisteiset, "luokkarajoja tuntemattomat" Aallotar (neitsytmatka 29.2.1972) ja Svea Regina (neitsytmatka 5.6.1972). Määräsatamaksi Tukholmassa vaihtui Värtan - siitäkin huolimatta, että tässä vaiheessa Värtahamnen oli "kaikkea muuta kuin valmis".

Lähteet:
Thure Malmberg ja Marko Stampehl, Siljan viisi vuosikymmentä
Navis Fennica : Suomen merenkulun historia. Osa 2, Höyryveneistä uiviin loistohotelleihin