Mikä mahtaa olla Viipurin Vesikaivonkatu 29 nykyosoite? Ja mitä siinä sijaitsee? Aikanaan siinä oli Viipurin Höyryleipomo (tai höyrymylly) jossa sekä isäni…

Kysytty

Hei. Mikä mahtaa olla Viipurin Vesikaivonkatu 29 nykyosoite? Ja mitä siinä sijaitsee? Aikanaan siinä oli Viipurin Höyryleipomo (tai höyrymylly) jossa sekä isäni että isoisäni työskentelivät. Ilmeisesti aivan sodan alussa toiminta siirrettiin Jyväskylään jossa nimi oli ainakin 50 - luvulla Leipäteollisuus Oy. Ja miten löytäisin isäni ja isoisäni Viipurin aikaiset osoitteet ? Yritin jo puhelinluettelosta, ei onnistunut. Kiitos tiedosta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Löysin karttakirjan Viipurin karttakirja 1939, josta löytyy Viipurin kartta vuodelta 1939 ja siinä näkyy tuo mainitsemasi Vesikaivonkatu (s. 37). Kadun nykyinen nimi on Ulitsa Vodnogo Kolodtsa. Kun karttaa tarkastelee satelliittikuvana, saa vaikutelman siitä, että nykyisin kyse on tehdasalueesta.

Viipurin Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimitteita 5 kirja löytyy digitaalisessa muodossa netistä. Kirjassa s. 25 mainitaan myös Vesikaivonkatu. Mielenkiintoista luettavaa Viipurin kadunnimistä ja kaupunginosien synnystä. Tässä linkki.

https://wiipuri.fi/app/uploads/2018/08/Toimite-5.pdf

Finna.fi:stä löytyy kuvia mm. Viipurin Höyryleipomosta. Tässä esimerkkinä linkki yhteen kuvaan.

https://www.finna.fi/Record/musketti_lprmuseot.M40:KUVKVV498:270

Ja tiedäthän netistä löytyvän VirtuaaliViipurin. Siellä löytyy mielenkiintoisia tietoja vuoden 1939 Viipurista. Tässä linkki.

http://www.virtuaaliviipuri.tamk.fi/fi

Vastauksen pävitystä 26.6.2019

Sain Viipurin pitäjäseuralta vielä lisätietoja:

Viipurin kartoista ennen sotia osoite löytyy helposti Pöyräsuon kaupunginosasta, jonka naapurina sijaitsi Ristimäki – tunnettu Viipurin hautausmaa alue.

Jatkosodassa  - 75 vuotta sitten – 9.6.1944 alkanut Neuvostoliiton suurhyökkäys jyräsi ja moukaroi nämä Leningradin suunnan esikaupunkialueet pois kartalta, niinpä Vesikaivonkatuakaan ei enää ole.

Kartan kohteet – luettelossa (Viipurin karttakirja 1939, Genimap Helsinki 2006) ei näemmä mainita Viipurin Höyryleipomoa. Mutta Viipurin puhelinluettelo 1939 kertoo yhtiön sijanneen tässä osoitteessa.

Leningradskoye shossen*n varrella Viipurin suunnasta oikealla sijaitsee nykyviipurilaisten hautausmaana toimiva Lepolan HM. Sitä vastapäätä tien toisella puolen on metsittynyttä aluetta, josta erottuu entisellä ruotsalais-saksalaisella haurausmaalla nytkin pystyssä oleva osa yhdestä muistomerkistä. Metsittyneen alueen laidasta Viipurin suuntaan sijaitsi Vesikaivonkadun tienoo.

Vesikaivonkatu sijaitsi Pyörökankaan kaupunginosassa, nykyisin Vodonkakadun päässä jossa on kauppa Fodorov. Vanha vesikaivonkatu ei ole oletettavasti samalla paikalla kun ennen. Kadut ovat muuttaneet paikkaansa niin kuin evakotkin. Kartoista voi paikallistaa melko tarkkaan talo 29 sijainnin. Wiipurin puhelinluettelosta löytyy Viipurin Höyryleipomo Oy n numero ja osoite.