Otsikko
Mikä lie "rimpuilla"-sanan etymologia? En usko, että on olemassa verbiä "rimmuta" tai "rimpua", joista "rimpuilla" voisi olla frekventatiivinen johdos. Onkohan…

Kysytty

Mikä lie "rimpuilla"-sanan etymologia?

En usko, että on olemassa verbiä "rimmuta" tai "rimpua", joista "rimpuilla" voisi olla frekventatiivinen johdos. Onkohan jokin tällainen verbi kuitenkin olemassa (mutta vain murteissa), vai onko "rimpuilla"-verbi johdettu jostain muusta sanasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka et uskokaan, olet päätellyt sanan etymologian aivan oikein, sillä verbit rimpua ja rimmuta ovat kuin ovatkin olemassa, ja niiden käyttö näyttää olevan nimenomaan hyvinkin paikallista.

Suomen kielen etymologinen sanakirja, osa 3 / Erkki Itkonen ja Aulis J. Joki, Helsinki 1962:

"rimpuilla, rimmuta (: rimpuaa; Etelä-Savo) 'rimpuilla', rimpua (Lemi, Äänekoski), rimpoa (Lemi), rimpoilla (Inkerinmaa), rimmota (: rimpoaa; Rov." [lieneekö Rovaniemi?] idem ovat deskripitiivisiä sanoja, joita - ehkä sattumalta - muistuttaa lpPi. [Lapin kielen Piitimen] râb'bât, L rabbat, N râb'bât 'rehkiä, ponnistella; kiirehtiä; yrittää (vaivalloisesti) hankkkia tai saada aikaan jotakin tai suoriutua jostakin (voi palautua *rimpe-asuun)."

Vastaavasti Suomen kielen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja, osa 3, SKS, Helsinki 2000:

"rimpuilla 'panna vastaan, tempoilla, riuhtoa (Lönnr 1880; yl. et. savmurt.); kiipeillä (KPPohjanm Kain) --- rimmuta (: rimpuaa; paik. KaakkSm) 'rimpuilla', rimpoilla id(Ink); kiipeillä (paik. Kpohjanm); heilu(tta)a (Eurén 1860). Deskr. sanoja, mahd. kontaminaation tulosta, vrt. riehua, riuhtoa sekä tempoa (s. v. temmata)."