Mikä laulu ? Tuolta korvien välin ”muistiosta” on putkahtanut äitini aikoinaan laulama laulu. Sävelen muistan hyvin, mutta sanoitus ”pätkii”. – Tässä nyt…

Kysytty

Mikä laulu ?

Tuolta korvien välin ”muistiosta” on putkahtanut äitini aikoinaan laulama laulu.
Sävelen muistan hyvin, mutta sanoitus ”pätkii”. – Tässä nyt laulusta muistamiani säkeitä. Saattavat olla eri säkeistöistäkin.

- Mä lintu pieni oksallain nyt laulan riemuiten
ei mulle suotu murheita ei huolta huomisen
Kun halki ilman liitelen ja korkealta katselen,
niin pienuutein mä unhoitan ja laulun kaiutan
… …
Mutt joskus pilvinen on sää ja tuuli vaikeroi
Saan oksallain mä värjöttää, en silloin laulaa voi
Mutt varmasti mä tiedän sen, on kirkas päivä huominen…
Kun poutapilvet purppuroi, niin lauluni taas soi. …

… …
Kun taivahalle noussut on taas ensirusko auringon
ja poutapilvet purppuroi, niin lauluni taas soi.

… …

Vastaus

Vastattu

Laulu on Georg Malmsténin säveltämä ”Pikku Tipin laulu” satukuunnelmasta ”Onnea etsimässä”. Laulu alkaa: ”Mä pikkulintu oksalla nyt laulan riemuiten” tai ”Mä pikku lintu oksalla nyt laulan riemuiten”.

Laulun sanoittajasta on erilaisia tietoja. Esimerkiksi Yleisradion Fono-tietokannassa laulun sanoittajaksi nimetään Georg Malmstén, mutta yhden viitteen mukaan sanoittaja on tuntematon. Kansalliskirjaston hakupalvelusta löytyy nuotti, jonka tiedoissa sanoittajiksi on nimetty R. R. Ryynänen ja Karin Mandelstam. Todennäköisesti Karin Mandelstam on kirjoittanut laulun ruotsinkielisen sanoituksen, sillä nuotissa ovat myös laulun ruotsinkieliset sanat. Laulun ruotsinkielinen nimi on ”Lilla Tippis visa” ja se alkaa: ”Jag är en liten fågel”.

Lähteet:

Ragni-Marita (eli Ragni Malmstén): Pikku Tipin laulu (YouTubessa): https://urly.fi/1Jdr

Yleisradion Fono-tietokanta: www.fono.fi

Kansalliskirjaston hakupalvelu: https://kansalliskirjasto.finna.fi/

0 ääntä

Kommentit

Mistä löytyisi Ragni Malmstenin laulaman Pikku-Tipin laulun täydelliset sanat ?