Mikä laulu, kenen teksti? Lauloin sitä alakoulussa, ehkä näytelmässä tai kuvaelmassa 1940-luvulla: Tulen pohjasta päin/ vilu viljamme vei, hoihoo-o hoihoo/ on…

Kysytty

Mikä laulu, kenen teksti? Lauloin sitä alakoulussa, ehkä näytelmässä tai kuvaelmassa 1940-luvulla: Tulen pohjasta päin/ vilu viljamme vei, hoihoo-o hoihoo/ on peltomme jäässä ja leipää ei, hoihoo hoihoo/ mut Luojamme vakaa/viel einehen jakaa/ taas aurinko paistavi pilvien takaa, hoihoo hoihoo hoihoo.
Osaan laulaa sen vieläkin, mutta en ole löytänyt ketään, jolle
laulu olisi tuttu, kunpa löytäisin!

Vastaus

Vastattu

Laulu sisältyy Zacharias Topeliuksen näytelmään "Totuuden helmi". Näytelmässä sen esittää Kerjäläispoika. Laulun on säveltänyt Lauri Parviainen, ja hänen toimittamastaan nuotista "Koulun kuorolauluja" laulu löytyy nimellä "Kerjäläispoika" (sanat, kolmiääninen nuotinnos).