Mikä lastenkirja, 90-luvulla tai aikaisemmin kirjoitettu, kertoo siilin ja kyyhkysen yhteisestä pakomatkasta? Muistaakseni juoni menee jotenkin niin, että…

Kysytty

Mikä lastenkirja, 90-luvulla tai aikaisemmin kirjoitettu, kertoo siilin ja kyyhkysen yhteisestä pakomatkasta? Muistaakseni juoni menee jotenkin niin, että ihmiset alkavat tehdä rakennustöitä siilin alkuperäisessä asuinpaikassa (tmv. syy), joten tämän on muutettava maalle. Kyyhkynen sitten auttaa siiliä matkalla. Siilin nimi saattaa olla herra Köntynen ja kyyhkysen nimi saattaa olla Liivia. Kirja loppuu siihen, että siili on päässyt maalle ja jää kyynel silmäkulmassa katsomaan pois lentävän Liivian perään. En tiedä, onko kirja kotimainen vai käännöskirjallisuutta. Asetelma muistuttaa hiukan Kaukametsän pakolaiset -kirjaa, mutta eri teoksista on kyse. Tarkoittamassani kirjassa siili ja kyyhkynen ovat ainoat päähenkilöt muistaakseni. Asia on hyvin merkityksellinen, ja olen yrittänyt etsiä vastausta vuosia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Herra Köntysestä ja Liviasta kertova kirja on Tarja Heikkilän Kaupunkisiilin maallemuutto (Lasten keskus, 1990).