Mikä kreikan kielen aikamuoto ilmaisee jatkuvaa tekemistä? Suomessa preesens siis on yksinkertaisesti kulkea. Kreikassa sanotaan "kulkea t. jatkaa kulkemista,…

Kysytty

Mikä kreikan kielen aikamuoto ilmaisee jatkuvaa tekemistä?

Suomessa preesens siis on yksinkertaisesti kulkea.

Kreikassa sanotaan "kulkea t. jatkaa kulkemista, kulkea koko ajan."

Kiitos!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kreikassa on seitsemän aikamuotoa eli tempusta, jotka voidaan jakaa neljään tempusvartaloon: preesensvartalo (johon kuuluvat preesens ja imperfekti), aoristivartalo (aoristi), perfektivartalo (perfekti, perfektin futuuri ja pluskvamperfekti) sekä futuurivartalo (futuuri). Tosin futuuria lukuun ottamatta nämä aikamuodot eivät ensisijaisesti kuvaa verbin tapahtuma-aikaa, vaan sen aspektia. Vakiintunut termi ”aikamuoto” ei siten ole oikeastaan kovin osuva.

Preesensvartalon aspekti on duratiivinen eli se korostaa tapahtuman kestoa, aoristivartalon aspekti on yleisesti ottaen punktuaalinen eli se korostaa tapahtuman hetkellisyyttä,perfektivartalon aspekti on resultatiivinen eli se korostaa toiminnan lopputulosta.
Futuurivartalolla on aina puhtaasti ajallinen merkitys (viittaa tulevaisuuteen).

Lähteenä on käytetty Wikipedian artikkelia muinaiskreikasta, joka löytyy täältä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaiskreikka
Lisätietoa voi löytyä myös kirjoista Weikko Pakarinen: Kreikan kielioppi ja Carl Johan Lindeqvist: Kreikan kielioppi.

12 ääntä

Kommentit

suomen kielen kulkea on mielestäni infinitiivi ja preesens on kulkee,