Mikä kotimainen kaunokirjallisuuden teos vastaisi suurin piirtein George Orwellin 1984:ää?

Kysytty

Moi, mikä kotimainen kaunokirjallisuuden teos vastaisi suurin piirtein George Orwellin 1984:ää?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisen spekulatiivisen fiktion joukosta löytyy runsaasti dystopia-kirjallisuutta, mutta hyvin vähän kirjallisuutta mikä olisi samanlaista kuin Orwellin 1984. 1984 sijoittuu totalitaristiseen valvonta-yhteiskuntaan, jossa valtio kontrolloi ihmisten elämää ja määrittää tarkasti heidän asemansa. Suomessa dystopiakirjallisuutta on alettu kirjoittamaan verraten myöhemmin ja sen vuoksi myös pohdiskeltavat aiheet ovat muuttuneet. Eniten esiintyy esim. ilmastonmuutosta käsittelevää dystopiaa.

Lähinnä tätä teosta on kenties Maarit Verrosen "Karsintavaihe" kirja, jonka kuvaamassa yhteiskunnassa työnteko on pakollista ja pitkälle kontrolloitua. Työ määrittelee asuinpaikan ja aseman yhteiskunnassa, minkä vuoksi monet käyttävät psyykenlääkkeitä jotta pysyvät työtahdissa mukana.

Emmi Itärannan "Teemestarin kirjassa" puolestaan eletään yhteiskunnassa, jossa veden vähyys on johtanut sen käyttöä säännöstelevään sotilaalliseen diktatuuriin. Sitä kautta diktatuuri hallitsee myös ihmisten elämää ja veden kätkemistä pidetään pahimpana mahdollisena rikoksena.

Kolmantena voisi vielä mainita Jan Salmisen "Äidinmaa" teoksen. Kirjan kuvaamassa yhteiskunnassa naiset ovat ottaneet vallan ja kaikki miehet on alennettu orjiksi. Miehiä kutsutaan koiraiksi, eikä heillä ole minkäänlaisia oikeuksia. Mielipidevapautta ei myöskään ole. Teos pohtii dystopian kautta ihmisarvon ja tasa-arvon merkitystä.