Otsikko
Mikä koru Monika Aspelundilla oli kaulassaan vuoden 1977 Euroviisuissa, kun hän esitti kappaleen Lapponia?

Kysytty

Mikä koru Monika Aspelundilla oli kaulassaan vuoden 1977 Euroviisuissa, kun hän esitti kappaleen Lapponia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys olikin vaikeampi kuin olisi voinut kuvitella. Monicalla on nimittäin eri korut eri esityksissä, joten Youtubesta löytyvistä esityksistä tämän Full show-videon korua en saanut selvitettyä. https://www.youtube.com/watch?v=vJvubxHPvo4. Koru on näyttävä. Luulin alkuun, että se olisi Lapponia-koru ja tiedustelinkin asiaa Kalevala-korusta, jonka osa Lapponia nykyään on. Sieltä vastattiin kuitenkiin, että Monikan koru ei ole Lapponia. Yritin etsiä kuvauksia tuosta esityksestä, mutta niistä ei löytynyt tietoa asun ja korujen suunnittelijasta. Vuoden 78 Mitä Missä Milloin -artikkelissa ei kerrota esiintymisasusta ja koruista, ei myöskään HS:n artikkeleissa (9.5.1977) mainita niitä. Valitettavasti varastostamme ei löydy näin viikkolehtiä kuin Avotakka. Siinä ei Euroviisuja käsitelty.

Etsin korutaidekirjoista, mutta niistäkään en onnistunut löytämään juuri tuota kaulakorua. 1970-luvulla suuret korut (sekä hopea että pronssi) olivat varsin muodikkaita ja niitä suunnitteli moni korutaiteilija, mm. Matti Hyvärinen, Helky Juvonen, Pentti Sarpaneva, Tapio Wirkkala ja Björn Weckström. Euroviisukirjoista tai -verkkosivuilta ei tätä tietoa myöskään löytynyt.

Kysyin asiaa Designmuseosta, palaan asiaan, kun/jos saan sieltä tietoa.

Elävän arkiston jutun kirjoittajat Paavo Rytsä ja Juhana Säilynoja voisivat olla henkilöt, joilta saisi apua, miten päästä eteenpäin tuon esiintymisasun suunnittelun historiassa, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2007/01/26/monica-aspelund-lapponia. En tiedä, muistaisiko taiteilija itse korusuunnittelijan.

Sen sijaan Murtomäki Asko, Finland 12 points Suomen euroviisut -kirjassa on kuva eistyksestä, jossa Monikalla on yllään Björn Weckströmin suunnittelemat Lapponia-korut, Kilimanjaro-kaulakoru ja Darina-rannekoru (.s 95). Kilimanjaro Bukowskissa, https://www.bukowskis.com/fi/auctions/F203/lots/1267091-bjorn-weckstrom… ja ehkä Darina-rannekoru Hagelstamilla, https://hagelstam.fi/bjorn-weckstrom-148329. Yritin katsella eri videoita, mutta minusta näyttää siltä, että sekä finaalissa ja Suomen karsinnassa Monikalla oli sama kaulakoru. Esikatseluvideossa taas oli aivan eri vaatteet ja korut. En osaa sanoa, missä yhteydessä tuo kirjan kuva on otettu. Sen on ottanut Lehtikuvan Pertti Messo. Ehkä se on ollut jossain esitteessä tai mainoksessa.