Mikä kirjasarja mahtaa olla kyseessä, jota luimme ala-asteella 80-luvulla? Päähahmo oli alakouluikäinen tyttö, joka asui muistaakseni Käkisalmessa tai…

Kysytty

Hei! Mikä kirjasarja mahtaa olla kyseessä, jota luimme ala-asteella 80-luvulla? Päähahmo oli alakouluikäinen tyttö, joka asui muistaakseni Käkisalmessa tai Sortavalassa. Tapahtumat sijoittuivat sotavuosiin. Muistelen, että tyttö perheineen joutui lähtemään evakkoon ja asuivat ainakin jossain vaiheessa Savonlinnassa. Kirjat olivat aiheestaan huolimatta tarkoitettu vasta lukemaan oppineille. Osa oli tavutettukin, jos oikein muistan. Kyseessä oli useamman kirjan sarja ja sen myötä alkoi jo ala-asteikäisenä rakkauteni lähihistoriasta kertovia romaaneja kohtaan! Tuon ihanan sarjan nimi on vain unohtunut - löytyisikö se tätä kautta?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Vuokko Niskasen Hiekkalan lapset -sarja, johon kuuluu kaikkiaan kahdeksan kirjaa.

https://www.kirjastot.fi/kysy/muistan-lukeneeni-lapsuudessani-80-luvulla?language_content_entity=fi