Otsikko
Mikä kirja voisi olla kyseessä? Tein viime vuoden keväällä kokeen, johon kuului teksinpätkä kirjasta. En kokeessa tajunnut pistää mieleen kirjailijaa ja kirjaa…

Kysytty

Mikä kirja voisi olla kyseessä? Tein viime vuoden keväällä kokeen, johon kuului teksinpätkä kirjasta. En kokeessa tajunnut pistää mieleen kirjailijaa ja kirjaa, enkä ole saanut käsiini vanhaa koetta.

Teksti jotakuinkun kuvaili ihmistä, joka katseli kärpästä joka lenteli hehkulamppua päin. Ihminen pohti pitäisikö päästää kärpänen tuskistaan, vai antaa sen jatkaa toivotonta yritystään saavuttaa valoa. Lopussa ihminen itki, muttei kärpästä, vaan itseään.

Teskti jotenkin kolahti, ja olen toivottomasti koittanut löytää mistä se on peräisin- ajattelin nyt siis kysyä olisiko kellään ideaa mistä se voisi olla. Teksti oli proosa tyylinen, luultavasti pätkä oli osa isompaa kokonaisuutta. Kirja on luultavasti jonkinmoinen klassikko teos, tai vähintään tunnetun kirjailijan tuotos.

Vastaus

Vastattu

Kärpänen lyö päättömästi itsensä lampun tulikuumaa lasia vasten, ja ihminen itkee, ei kärpästä, vaan omaa itseänsä Arvid Järnefeltin lyhyessä novellissa Kärpänen ja ihminen. Novelli sisältyy Järnefeltin vuonna 1926 julkaistuun novellikokoelmaan Huligaani ynnä muita kertoelmia.