Mikä kirja? Luin lapsena kirjan joulukertomuksia, yksi tarina oli ainakin nimeltään jouluruusun tarina. Kirjassa oli myös muita, liikuttavia ja jopa…

Kysytty

Mikä kirja? Luin lapsena kirjan joulukertomuksia, yksi tarina oli ainakin nimeltään jouluruusun tarina. Kirjassa oli myös muita, liikuttavia ja jopa järkyttäviä joulutarinoita. Esimerkiksi tarina rosvojoukon ryöstämästä morsiamesta, joka palaa jouluna kotiinsa monen vuoden jälkeen eikä kukaan kotiväestä tunnista kärsinyttä naista, kissa tunnistaa ja kissalle nainen kertoo tarinansa.
Yksi tarina kertoi sairaalasta, hyljeksitystä ja kiusatusta tytöstä, joka alkaa auttaa eläimiä ja tervehtyy samalla itse.

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Selma Lagerlöfin Joululahja ja muita kertomuksia, vuonna 1986 julkaistu valikoima Lagerlöfin satuja ja legendoja. Yksi sen kaikkiaan neljästätoista tarinasta on Jouluruusun legenda. Kymmenen vuotta kadoksissa olleesta, viikkoa ennen häitään ryöstetystä morsiamesta, jonka perheen kissa tunnistaa, kertoo tarina Rauha maassa. Eläinten auttamisesta tarkoituksen elämälleen löytävä sairaalloinen tyttö on päähenkilö tarinassa Meli.