Otsikko
Mikä kirja ja kuka kirjailija on kysymyksessä seuraavan sitaatin perusteella?: "Sodan alussa isä, joka oli siihen aikaan jo viimeisllä kurssilla ja suoritti…

Kysytty

Mikä kirja ja kuka kirjailija on kysymyksessä seuraavan sitaatin perusteella?:
"Sodan alussa isä, joka oli siihen aikaan jo viimeisllä kurssilla ja suoritti etukäteen tulkkikoulun lopputenttejä, opiskeli erikoisosastossa sabotaasitekoja vihollisen selustassa. Viimeisellä kerralla ennen rintaman taakse lähettämistä hän epäonnistui laskuvarjohypyssä, katkaisi jalkansa osuttuaan korkeaan kuuseen ja joutui sairaalaan. Kirurgit päättivät amputoida häneltä jalan polvea myönten pelätessään verenmyrkytystä. Hän kieltäytyi amputoinnista. Kirjoita paperi kieltäytymisestä. Isä kirjoitti. Hän makasi käytävässä kuulostellen särkevää jalkaa. Kuume oli korkea, hän houraili. Mahdollisuuksia ei ollut käytännöllisesti minkäänlaisia."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sitaatti on Viktor Jerofejevin kirjasta Hyvä Stalin (Like, 2007), s. 58-59.