Mikä ja kenen on novelli, jossa vihreäsilmäinen apina ilmestyy naiselle?

Kysytty

Mikä ja kenen kirjoittama on novelli, jossa vihreäsilmäinen apina ilmestyy naiselle? Kauhujutun tyyppinen, voisi olla ehkä Poen, Gogolin, Tsehovin tai Maupassantin, joka tapauksessa vanhempi novelli.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vihreäsilmäisestä apinailmestyksestä kertovaa novellia ei löytynyt.

Voisiko kyse olla irlantilaisen Sheridan Le Fanun (1814-1873) novelleista? Savukeidas on julkaissut kokoelman Le Fanun suomennettuja novelleja. Kokoelman nimi on ”Carmilla ja muita kertomuksia”, ja se on julkaistu vuonna 2012.

Yhdessä kokoelman novelleista ilmestyy haamunomainen apina, tosin pastorismiehelle eikä naiselle. Apinalla ei myöskään ole vihreitä silmiä vaan punaiset. Novellin nimi on kuitenkin ”Vihreää teetä”.

Toisessa novellissa, nimeltään "Carmilla", tyttö kokee kauhistuttavan ilmestyksen. Tässä ei kuitenkaan ole kyse apinasta vaan vampyyrista.

Kaiken kaikkiaan novelleja on kokoelmassa neljä.