Mikä fantasiakirja tai -tarina voisi olla kyseessä? Kuuntelin lapsena arviolta 80-90-lukujen taitteessa Oulun kaupunginkirjastosta lainattua, c-kasetilla…

Kysytty

Mikä fantasiakirja tai -tarina voisi olla kyseessä?

Kuuntelin lapsena arviolta 80-90-lukujen taitteessa Oulun kaupunginkirjastosta lainattua, c-kasetilla ollutta kuunnelmaa, joka kertoi pojasta, joka eksyi hiisien (tai hiirien?) valtakuntaan. Muistan että tuo poika muuttui siellä ollessaan itsekin hiideksi, ja seikkaili siellä, mutta pystyi palaamaan takaisin ihmisten ilmoille ja ihmiseksi jonkin portin kautta. En ole aivan varma, olisiko tarinan nimessä ollut hiidenportti, hiisilinna tai jokin vastaava.

Tämä kuunnelma oli muistaakseni useampiosainen, jos en väärin muista. Lea Pennasen Kettusaari oli vastaava fantasiatarina, joka löytyi silloin c-kasetti kuunnelmana, sen nimen kuitenkin onneksi muistin.

Vastaus

Vastattu

Voisikohan kyseessä olla Vesa Mäkelän lukemana äänikirjana julkaistu Ritva Toivolan saturomaani Kun Pikkukorva sai siivet?

"Tomi on viettämässä lomaa maalla, kun hän yllättäen tempautuu seikkailulle hiisien valtakuntaan. Tomista tulee hiisi Pikkukorva, ja hän pestautuu palvelijaksi Rumahiiden palatsiin. Vain harvat ovat nähneet peilin takana asuvan pelottavan Rumahiiden, ja se joka keksii Rumahiiden oikean nimen, saa syöstyksi tämän vallasta. Yhdessä ystäviensä Sukkelan Harmaan ja hiisityttö Hiisun kanssa Tomi ryhtyy selvittämään nimeä kirjain kirjaimelta, – ja se onkin tosi visaista puuhaa."

Kun Pikkukorva sai siivet | Kansalliskirjasto | Finna.fi