Mikä Anton Tsehovin novelli kuvaa luistelua jäällä ja päähenkilön kaipuuta naiseen, joka myös luistelee jäällä? Vaihtoehtoisesti voisi käydä jokin…

Kysytty

Hei,
mikä Anton Tsehovin novelli kuvaa luistelua jäällä ja päähenkilön kaipuuta naiseen, joka myös luistelee jäällä? Vaihtoehtoisesti voisi käydä jokin proosakatkelma, joka kuvaa talvista maisemaa, lunta ja / tai jäätä romanttisessa hengessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anton Tsehovilla on yksi luisteluaiheinen novelli, mutta siinä ei kuvailemasi kaltaista romantiikkaa esiinny. Tsehovin novelli Leikkiäkö vain? kuvaa talvista kelkkailua ja kahden nuoren välillä kipinöivää tunnetta.

Toisaalta Virginia Woolfin romaanissa Orlando on kuvaamasi kaltainen luistelukohtaus, jossa Orlando kuvailee tunteitaan luistelevaa venäläisruhtinatarta kohtaan.

Myös muusikkona paremmin tunnettu Patti Smith on kirjoittanut tarinan, jossa luistelijaa katselee mies. Se on hänen osin omaelämäkerrallisessa teoksessaan Omistautuminen.  Minna Rytisalon uudessa romaanissa Rouva C on myös romanttinen luistelukohtaus. Eikä sovi unohtaa Topeliuksen Välskärin kertomuksia, jonka toisessa osassa on luku "kohtauksia luistinjäällä".

Toivottavasti joku näistä on se mitä etsit.

Ystävällisin terveisin,

0 ääntä

Kommentit

Tolstoin Anna Kareninassa on kuvaamasi kaltainen kohtaus kirjan alkupuolella kun Levin ihailee Kittyn luistelua.