Mikä ammatti pitää olla että pääsee kirjastoon töihin?

Kysytty

Mikä ammatti pitää olla että pääsee kirjastoon töihin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suurimmalla osalla kirjastojen työntekijöitä on jokin kirjastoalan koulutus tai muun alan tutkinto, jota on täydennetty kirjastoalan opinnoilla. Kirjastoalaa voi opiskella niin yliopistossa, ammattikorkeakoulussa kuin opistoasteellakin. Kirjastossa työskentelevät voivat olla ammatiltaan esimerkiksi kirjastonhoitajia, informaatikkoja, pedagogisia informaatikkoja, kirjastovirkailijoita, kirjastoautonkuljettajia, erikoiskirjastonhoitajia, erikoiskirjastovirkailijoita tai kirjastosihteerejä. Kirjastojen johtotehtävissä on kirjastotoimenjohtajia tai kirjastonjohtajia, apulaiskirjastotoimenjohtajia, apulaiskirjastonjohtajia tai palvelupäälliköitä. Erilaisia ammattinimikkeitä on paljon.Tieteellisissä kirjastoissa, joita ovat yliopistojen kirjastot ja ammattikorkeakoulujen kirjastot, on samoja ammattinimikkeitä, mutta työn sisällöt voivat olla erilaisia.

Laissa ei nykyään määritellä tarkasti, minkälainen koulutus yleisten kirjastojen henkilökunnalla pitää olla. Kirjastolaki toteaa henkilökunnasta näin:

"Yleisellä kirjastolla tulee olla riittävä määrä kirjasto- ja informaatioalan koulutusta saanutta ja muuta henkilöstöä. Asiantuntijatehtävässä toimivalta edellytetään soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jollei tehtävän luonteesta muuta johdu. Kunnan kirjastolaitosta johtavalta vaaditaan virkaan tai tehtävään soveltuva ylempi korkeakoulututkinto, johtamistaito ja hyvä perehtyneisyys kirjastojen tehtäviin ja toimintaan." http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161492

Kirjastoissa työskenteleekin myös monelta muulta kuin kirjastoalalta valmistuneita. Varsinkin suurissa kirjastoissa voi olla töissä esimerkiksi nuoriso-ohjaajia tai medianomeja. Lisäksi kirjastoissa työskentelee vahtimestareita, kiinteistönhoitajia tms.

Katsoin tällä hetkellä avoinna olevia kirjastolan työpaikkoja mol.fi-sivulta. Haettavana oli 21 kirjastoalan työpaikkaa. Näistä valtaosaan (13) hakijalta edellytettiin korkeakoulututkintoa, joka sisältää tai jonka lisäksi on suoritettu kirjastoalan opintoja. Yhteen vaadittiin kirjastoalan alempi korkeakoulututkinto tai ammattitutkinto. Viidessä ilmoituksessa vaatimuksena oli soveltuva korkeakoulututkinto ja kahdessa muu soveltuva tutkinto.