Mikä 2-osainen nahkaesine? Ruuti mikä se sitten lie; pituus 10 cm, leveys alapäästä 7,3 cm ja yläpäästä (missä reijät) 5 cm.

Kysytty

Mikä 2-osainen nahkaesine?
Ruuti mikä se sitten lie; pituus 10 cm, leveys alapäästä 7,3 cm ja yläpäästä (missä reijät) 5 cm.

Vastaus

Vastattu

Metsästysmuseosta saimme tällaisen vastauksen: Eipä ole tällaista esinettä Metsästysmuseonkaan kokoelmissa, enkä muista nähneeni vastaavaa muuallakaan. Mutta jos jotakin olisi pakko arvailla, niin veikkaisin että kyseessä on suustaladattavan nallilukkoaseen tarvikkeet - toisessa putkilossa on voinut olla pienikaliiperisen lintu- ja oravapyssyn pyöreitä palloluoteja, ja toisessa aseen nalleja. Molemmat tarvikkeet kätevästi saatavilla puutulpilla suljetuissa nahkapulloissa. Yleensä nämä luoti- ja nallikukkarot tai -pullot roikkuivat metsästäjän kaulalla nahkahihnassa, jossa oli lisäksi ruutisarvi tai -pahka, ruutimitta ja ehkä joku rautainen työkalukin. Itäisessä Suomessa tällaista ampumatarvikesatsia kutsuttiin nimellä pyssynporohkat. Esineen ajoitus on vaikeaa, mutta todennäköisesti se on peräisin 1800-luvulta.