Miiten selvitetään, kuinka paljon suomalaiset matkailijat tuovat alkoholijuomia Suomeen?

Kysytty

Miiten selvitetään, kuinka paljon suomalaiset matkailijat tuovat alkoholijuomia Suomeen?

Vastaus

Vastattu

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tutkii ja seuraa väestön hyvinvointia ja terveyttä keräämällä tutkimukseen ja tietoaineistoihin perustuvaa tietoa. THL julkaisee matkustajatuontitiedot kolme kertaa vuodessa. Matkustajatuontia seurataan viikoittain Kantar TNS:n toteuttamilla puhelinhaastatteluilla, joihin valitaan joka viikko satunnaisotannalla 500 15 vuotta täyttänyttä suomalaista (poislukien Ahvenanmaa). Tarkasteluajanjakson tiedot perustuvat näin ollen yli 26 000 yhteydenottoon, joista noin 2 600 henkilöä oli käynyt ulkomailla ja vastasi kyselyyn. Haastattelussa selvitetään alkoholijuomien maahantuontia kahden edellisen viikon aikana. Matkustajatuontitiedot on kerätty lähes yhdenmukaisella tiedonkeruulomakkeella vuoden 2004 toukokuusta alkaen.

Viimeisin kysely on tilastoraportti 35/2019:

http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138663/Tr35_19.pdf?sequence=1&isAllowed=y