Mihin vuoteen asti oli niin, että vain ylioppilastutkinnon suorittaneen henkilön oli mahdollista päästä opiskelemaan yliopistoon?

Kysytty

Mihin vuoteen asti oli niin, että vain ylioppilastutkinnon suorittaneen henkilön oli mahdollista päästä opiskelemaan yliopistoon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkka vuosi ei selvinnyt, mutta 1990-luvulta asti ovat ylioppilastutkinto ja ammattikoulututkinto  olleet samanarvoisia haettaessa korkeakouluopintoihin.

 Alla tietoa Minna Vuorio-Lehden artikkelista Valkolakin hohde Keskustelua ylioppilastutkinnon merkityksestä Suomessa toisen maailmansodan jälkeen (Kasvatus & Aika 1 (2007, s. 19-33) ja Tampereen yliopiston Aviisi-lehdestä (11/2009):

http://elektra.helsinki.fi/oa/1797-2299/1/1/valkolak.pdf

https://arkisto.aviisi.fi/artikkeli/?num=11/2009&id=f75a842

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Riippuu yliopistosta. Aikoinaan Tampereen yliopisto, ent. Yhteiskunnallinen korkeakoulu, mainittiin erikoistapauksena, jossa pohjakoulutukseksi ei vaadittu ylioppilastutkintoa. Jos teknillinen korkeakoulu ja kauppakorkeakoulu luetaan yliopistoiksi: niihin pääsi pitkään suoritettuaan kyseisen alan opistotutkinnon vaikkei ollut käynyt lukiota.