Mihin vuosiin Muumi-kirjojen tai Muumilaakson tarinoita -sarjan tapahtumat sijoittuvat?

Kysytty

Mihin vuosiin Muumi-kirjojen tai Muumilaakson tarinoita -sarjan tapahtumat sijoittuvat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ymmärtääkseni Muumi-tarinat ovat fiktiivisiä myös ympäristöltään, eivätkä sijoitu varsinaisesti meidän historiallisiin vuosiimme.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Muumilaakson tarinoissa on kyllä vanhanaikaisia puhelimia, eli näiden perusteella voisi ajatella 1800-lukua tai 1900-luvun alkupuolta.

Jotkin Lars Janssonin piirtämistä "myöhemmän kauden" Muumi-sarjakuvista (esim. Muumit Torrelorcalla, Muumipeikko ja radikaalit) sijoittuvat selkeästi omaan ilmestymishetkeensä, 1960-luvun loppuun ja 1970-luvun alkuun. Niissä ironisoidaan ja satirisoidaan tuon aikakauden uusia ilmiöitä, kuten etelänmatkoja ja nuorisoradikalismia.

Kiitos täsmennyksestä, N. N.
Toven ja sittemmin Larsin alkuperäiset sarjakuvastipit olivat brittiläisen sanomalehden tilaustyö, ja niiden kuuluikin toimeksiannon mukaan olla satiirisia. Myöhemmissä tv-sarjoissa on ilmeisesti hyödynnetty sekä muumiromaaneja että sarjakuva-aineistoa ja joskus keksitty lisää sellaista mitä ei kumpaisessakaan lähteessä ole.