Mihin uskontoihin on liitetty "enkelit"?

Kysytty

Mihin uskontoihin on liitetty "enkelit"?

Vastaus

Vastattu

Enkeli-sana tulee kreikan kielen sanansaattajaa tarkoittavasta sanasta ἄγγελος (ángelos). Kreikan sana kääntää heprean mal'ákh-sanan (מלאך), joka tarkoittaa myös sanansaattajaa.

Kaikissa Lähi-idän alueella syntyneissä monoteistisissä kirjauskonnoissa – juutalaisuudessa, kristinuskossa ja islamissa – enkelit ovat olleet tärkeässä roolissa. He tuovat usein viestejä jumalallisesta maailmasta ihmisille. Esimerkiksi enkeli ilmoitti Abrahamin raskaana olevalle Hagar-sivuvaimolle hänen pakomatkansa aikana, että Hagarin tulee palata Abrahamin ja Saaran luo (1. Moos. 16.1-16), ylienkeli Gabriel ilmoitti Marialle Jeesuksen syntymästä (Luuk. 1.26-38), samainen Gabriel (Jibra’il) taas välitti Koraanin profeetta Muhammedille (suura 2, 97).

Enkelin kaltaisia olentoja on esiintynyt myös monissa muissa kulttuureissa ja uskonnoissa. Tällaisia ovat esimerkiksi Veda-kirjakokoelmassa mainitut gandharvat. Myös zarathustralaisuuden Amesha Spenta eli seitsemän pääjumala Ahura Mazdan luomaa pyhää jumalolentoa voidaan jollakin tasolla yhdistää enkeleihin. Intian niemimaan uskonnot ja zarathustralaisuus eroavat kuitenkin oppiensa suhteen aivan perustavanlaatuisella tavalla juutalaisuudesta, kristinuskosta ja islamista. Gandharvat ja Amesha Spenta hoitivat myös erilaisia tehtäviä kuin enkelit abrahamilaisissa uskonnoissa, joten kyseisiä henkiolentoja ei ehkä voida luokitella enkeleiksi.

Lähteet:

  • D.A. Jones, Angels: A Very Short Introduction, Oxford University Press 2011.
  • V. Rees, From Gabriel to Lucifer: A Cultural History of Angels, I.B. Tauris 2012.