Mihin säätyyn nimismiehet kuuluivat 1600-1800-luvulla? Löysin tiedon että he olivat 1600-luvun jälkeen pääasiassa säätyläisiä, mutta mitä säätyä? Ei…

Kysytty

Mihin säätyyn nimismiehet kuuluivat 1600-1800-luvulla? Löysin tiedon että he olivat 1600-luvun jälkeen pääasiassa säätyläisiä, mutta mitä säätyä? Ei varmaankaan aatelisia, mutta olivatko he myöskään talonpoikia? Eli saivatko he osallistua valtiopäivillä päätöksentekoon? Jos jotkin ylimmät virat oli varattu aatelisille, niin nimismies ei varmaan kuulunut näihin? Entä kruununvouti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei löydy selkeää vastausta. Alkuaan 1400-luvulla nimismiehet olivat talonpoikien keskuudesta valittuja eräänlaisia paikallisia luottamusmiehiä. 1600-luvulla heidän roolinsa muuttui, ja maaherrat alkoivat nimittää uusiksi nimismiehiksi aatelisia nimismiehiä hallintokäytännön muutoksen takia.

"Ensimmäiset nimismiehet nimitettiin 1400-luvulla, jolloin pitäjien asukkaat valitsivat nimismiehet keskuudestaan. Nimismiehet olivat eräänlaisia pitäjien luottamusmiehiä, jotka vastasivat yleisen järjestyksen pitämisestä ja verojen kokoamisesta sekä järjestivät käräjät ja toimivat niissä syyttäjinä. Ruotsin keskushallinto alkoi tiukentaa otettaan valtakunnasta 1600-luvulla, mikä näkyi myös nimismiesten roolissa. Nimismiesten nimittäminen siirtyi maaherroille, ja talonpoikaistaustaiset nimismiehet korvattiin vähitellen aatelisilla. Autonomian aikana keskushallinto halusi kaventaa paikallista itsehallintoa ja sitoi nimismiehet selkeästi kruunun palvelijoiksi. Nimismiesten aseman muuttumisesta huolimatta heidän tehtävänsä ja toimenkuvansa säilyivät hyvin samanlaisina aina itsenäisyyden aikaan asti. He olivat paikallishallinnon yleisvirkamiehiä, joiden tehtäväkenttä oli todella laaja kattaen ennen kaikkea yleiseen järjestykseen liittyviä asioita."

Lähde: Arkistojen portti, Nimismiehet. http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Nimismiehet