Mihin perustuu vanhoillislestadiolaisuuden alkoholin täydellinen kielto?

Kysytty

Mihin perustuu vanhoillislestadiolaisuuden alkoholin täydellinen kielto? Käsittääkseni raamatussa ei kielletä alkoholia kokonaisuudessaan. Raamattu tuomitsee kyllä juoppouden ja mielihyvän hankkimisen alkoholilla, mutta pelkkä esim. viinin käyttö ruokajuomana ei ole synti eikä alkoholia ole automaattisesti määritelty synniksi jos sitä käyttää järkevästi. Lestadiolaisuus taas kieltää alkoholin kokonaan mutta mihin tämä perustuu kun kuitenkin raamatun mukaan pyrkivät elämään?

Vastaus

Vastattu

Uskontokunnilla on omiin perinteisiin perustuvia sääntöjä ja tapoja. Alkoholin käytöstä on Suviseurojen tiedotustoimikunnan puheenjohtaja Pekka Vuonokari 2017 vastannut näin:"Alkoholinkäyttö ei kuulu meidän yhteisöömme. Itse en nosta onnittelumaljaakaan, sillä se liittyy niin vahvasti alkoholinkäyttöön. Emme halua olla mukana alkoholikulttuurissa." https://yle.fi/uutiset/3-9684757

Lisätietoa voi kysyä varmasti vaikkapa Espoon Rauhanyhdistyksestä. https://rauhanyhdistys.fi/espoo/