Mihin perustuu se, että vaaleissa hylätään ääniä, joista selvästi käy ilmi ketä ehdokasta on haluttu kannattaa? Esim. pieni sydämen kuva tai hymiö lipun…

Kysytty

Mihin perustuu se, että vaaleissa hylätään ääniä, joista selvästi käy ilmi ketä ehdokasta on haluttu kannattaa? Esim. pieni sydämen kuva tai hymiö lipun laidassa, joka ei sotke numeroa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaalien toimittamista säädellään vuonna 1998 annetussa vaalilaissa (laki 2.10.1998/714). Lakia sovelletaan presidentinvaalien lisäksi myös eduskunta-, kunnallis- ja europarlamenttivaaleihin.

Vaalilain 58 ja 76 §:ien mukaan ehdokkaan numero tulisi kirjoittaa lippuun niin selkeästi, ettei voi syntyä epätietoisuutta siitä, ketä ehdokasta on tarkoitus äänestää. Vaalilain 85 §:n mukaan ne äänestysliput, joihin ehdokkaan numero on merkitty epäselvästi tulisi hylätä. Samoin 85 §:n mukaan äänestyslippu on mitätön mm. jos äänestyslippuun on kirjoitettu "äänestäjän nimi tai erityinen tuntomerkki taikka siihen on tehty muunlainen asiaton merkintä". Äänestyslippuun tulisi siis vaalilain mukaan merkitä vain ja ainoastaan ehdokkaan numero.

Vaalilaki on ajantasaisena saatavissa Finlex tietopankissa seuraavasta linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980714