Mihin perustuu sanonta " sadesäällä ilma on happirikkaampaa". Pitääkö se paikkansa ja onko se tieteellisesti mitattu? Johtuuko se esim. ilman epäpuhtauksien…

Kysytty

Mihin perustuu sanonta " sadesäällä ilma on happirikkaampaa". Pitääkö se paikkansa ja onko se tieteellisesti mitattu? Johtuuko se esim. ilman epäpuhtauksien pienenmmästä määrästä vai siitä, että vedessä H2O on happimolekyylejä, vai mistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisi olettaa, että sadeilman "happirikkauteen" vaikuttavat veden happimolekyylit. Ilmatieteen laitoksen kotisivulta löytyy kuitenkin palvelu, jonne voi lähettää kaikenlaisia ilmastoon liittyviä kysymyksiä. Kysymyslomakkeen löydät tästä linkistä: http://www.fmi.fi/palaute/kysy.html .