Mihin perustuu juha vainion kappale reterikki ja rontti onko ihan tosi tapahtumiin

Kysytty

mihin perustuu juha vainion kappale reterikki ja rontti onko ihan tosi tapahtumiin

Vastaus

Vastattu

Juha Vainion sanoittama ja vuonna 1974 levyttämä ”Balladi Reterikistä ja Rontista” perustuu tositapahtumiin. Myös Vexi Salmi on merkitty laulun sanoittajaksi yhdessä Juha Vainion kanssa. Laulun on säveltänyt Ilkka Sysimetsä eli Frederik, joka on laulun Reterikki. Rontti on Jukka Front, joka Jyrki Hämäläisen mukaan oli ”manageripiirien legenda” ja Suomen tehokkain keikkamyyjä. Laulu perustuu näiden kahden herran kosteaan saunareissuun tanssijärjestäjän saunalla. Saunareissu päättyi siten, että Jukka Front tuli huopaan kääriytyneenä ja nokisena Helsinkiin ja Frederikiä syytettiin murhapoltosta. Syyte kuitenkin raukesi, mutta Frederik pääsi otsikoihin. Hän muistelee: ”Saunalla joku oli käsitellyt tulta varomattomasti. Mä olin tunnettu solisti ja paikalla. Eli mun niskaan se kaadettiin.”

Lähteet:

Hämäläinen, Jyrki: Hopeinen kuu : kirja ihmisten haaveista ja unelmista, jotka toteutuivat - tai sitten eivät (Otava, 1996, s. 94-95)

Pietiläinen, Petri: Junnu Vainio : sellaista elämä on (Docendo, [2018], s. 326-327)

2 ääntä

Kommentit

Tietääkö joku kappaleesta Tonkininlahden tyttö?

Kenen sauna oli joka paloi