Mihin aikaan vuodesta voidaan puusta ottaa pahka? Aion tehdä kuksan koivun pahkasta. Tarvitseeko pahkaa liottaa suolavedessä? Kuinka vahvassa liuoksessa?

Kysytty

Mihin aikaan vuodesta voidaan puusta ottaa pahka? Aion tehdä kuksan koivun pahkasta.

Tarvitseeko pahkaa liottaa suolavedessä? Kuinka vahvassa liuoksessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuksan teko-ohjeita löytää: Internetistä, osoitteesta http://gamma.nic.fi/~niny/Kuksa1.html ja kirjoista, esim. teoksesta Köhn: Vuoleminen sekä lehdistä (Taito 3/1996 ja Jahti 3/2002 esimerkkeinä). Pahka on syytä irrottaa ja kuoria keväällä tai kesällä, jolloin puuaines on kosteaa ja notkeaa. Jälkikäsittelyyn löysin useitakin ohjeita: öljyäminen,vahaaminen ja suolavedessä marinointi. Suolavedessä liottaminen ei siis ole aivan välttämätöntä.