Mihin aikaan vuodesta mantelipuun hedelmät kypsyvät välimeren alueella? Tuottaako mantelipuu useamman kuin yhden sadon vuodessa? Vedelin kirja "Välimeren puut…

Kysytty

Mihin aikaan vuodesta mantelipuun hedelmät kypsyvät välimeren alueella? Tuottaako mantelipuu useamman kuin yhden sadon vuodessa? Vedelin kirja "Välimeren puut ja pensaat" ei anna vastausta kysymykseen, olisko parempaa lähdeteosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Manteli tuottaa yhden sadon vuodessa. Se kukkii jo maalis-huhtikuussa; sadonkorjuun aika koittaa elokuun loppupuolella. Hedelmät ovat soikeahkoja, hieman litteitä ja harmaanvihreitä, 3,5-6 cm pituisia, nukkakarvaisia ja ohutmaltoisia. Hedelmän sisällä oleva litteä kivi sisältää manteliksi kutsutun siemenen.