Mietin Tässä että mikä mahtaa olla kirjan "näytän hyvältä ilman paitaa" tarkoitus ja mistä Nämä ideat ovat tulleet kirjailijan, Kari Hotakainen päähän?

Kysytty

Hei! Mietin Tässä että mikä mahtaa olla kirjan "näytän hyvältä ilman paitaa" tarkoitus ja mistä Nämä ideat ovat tulleet kirjailijan, Kari Hotakainen päähän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan tarkoituksen ja syntyidean tietänee kirjailija itse parhaiten. Kari Hotakaisen Näytän hyvältä ilman paitaa koostuu 17 tarinasta lähiöiden ongelmallisistakin nuorista. Kirjassa Kotimaisia lasten- ja nuortenkirjailijoita 3 (toim. Ismo Loivamaa, 2001) kerrotaan, että tarinoissa kuvataan aikuisten ja nuorten maailmojen eroa. Aikuisilta ja nuorilta puuttuu yhteinen kieli, ja tätä kautta mahdollisuus ymmärtää toisiaan. Tarinat kritisoivat niin nuorten maailman pinnallisuutta kuin aikuisten maailman jähmettyneisyyttäkin. (s. 51)

Jokaisen lukijan kannattaa kuitenkin itse muodostaa käsityksensä lukemastaan.